Care sunt mai sănătoase: conservele de ton sau somonul de la supermarket? Un dietetician răspunde la toate întrebările

Mâncare sănătoasă supermarket/ eatthis.com
Mâncare sănătoasă supermarket/ eatthis.com

Somonul și tonul sunt două dintre cele mai populare tipuri de pește pe care le puteți cumpăra și, deși ambele sunt hrănitoare și gustoase, s-ar putea ca la un moment dat să vă întrebați dacă una este o alegere mai sănătoasă decât cealaltă. Iată răspunsul unui dietetician la această întrebare.

Ambele tipuri de conserve de pește oferă substanțe nutritive esențiale, Iar dacă aveți cumva impresia că, conservele sunt inferioare produselor proaspete, vă înșelați. Beneficiile pentru sănătate ale somonului conservat sunt exact aceleași cu cele ale somonului proaspăt. Așa că nu aveți de ce să vă temeți că primiți mai puțină hrană nutrițională în schimbul banilor plătiți, mergând pe forma mai accesibilă și mai convenabilă a unei conserve.

„Somonul conține o mulțime de substanțe nutritive cheie, cum ar fi acizii grași omega-3, proteine de înaltă calitate și o mulțime de vitamine și minerale”, spune Lauren Manaker, dietetician înregistrat și autor al volumului „Carte de bucate pentru cele care devin prima oară mămici”. „Consumul de ton oferă beneficii similare cu cel al somonului. Deoarece tonul conține și grăsimi sănătoase, proteine de înaltă calitate, vitamine și minerale importante”, mai spune ea. Un nutrient cheie găsit atât în ton, cât și în somon este acidul gras DHA omega-3.

Citește și: Adevăratele cauze ale depresiei au fost complet ignorate. De ce nu poate fi păcălit creierul și cât de înșelătoare sunt medicamentele recomandate de doctori

Acest nutrient susține dezvoltarea creierului și a ochilor unui copil în timpul sarcinii. Acesta este unul dintre motivele pentru care femeile însărcinate sunt sfătuite să mănânce fructe de mare de două ori pe săptămână. Acești pești conțin, de asemenea, seleniu (un antioxidant care ajută la protejarea celulelor corpului), vitamina B6 (pentru metabolismul carbohidraților) și vitamina B12 (ajută la menținerea sănătății celulelor nervoase și sanguine), pentru a aminti numai câteva dintre proprietățile lor”, mai explică Lauren Manaker. Toți acești nutrienți se găsesc atât în somon, cât și în ton.

Ambele tipuri de pești sunt versatile și pot fi interschimbabile în majoritatea rețetelor și salatelor. Somonul funcționează deosebit de bine cu fructele tropicale (cum ar fi mango) și în rețetele de inspirație asiatică care folosesc teriyaki sau sos de soia. Tonul conservat are un gust excelent cu maioneză, precum și cu ingrediente mai erbacee, cum ar fi mărarul sau țelina.

„În timp ce atât somonul conservat, cât și tonul sunt elemente de bază excelente pentru o sursă rapidă de proteine, somonul poate fi totuşi o alegere puțin mai bună”, spune Lauren Manaker. „Anumite soiuri de ton pot conține niveluri mai ridicate de metilmercur. Acesta este un metal care, atunci când este consumat în cantități mari, ne poate afecta sănătatea”, explică ea. „Somonul este de obicei o alegere cu conținut scăzut de mercur”, fapt care îi conferă un oarecare avantaj. Manaker observă, de asemenea, că tonul skipjack conține, în medie, mai puțin mercur decât soiurile de albacore. Astfel că, acesta este un sfat bun pentru cumpărătorii de ton atunci când merg să-şi aleagă produsul.

Citește și: Cât de sănătos sau nociv este să dormi în timpul zilei. Experții în somn ne spun cât şi cum să dormim și riscurile la care ne expunem dacă depășim limitele

Ca bonus, dieteticianul oferă sfatul ca în cazul în care dorim să cumpărăm somon la conservă ar fi bine să alegem tipul care conține oase. „Veți obține beneficiul suplimentar al calciului în dieta dvs.”, spune ea. Acesta poate reduce riscul de osteoporoză mai târziu și poate crește densitatea și rezistența osoasă.

Încercați să mâncați două până la trei porții de pește sau fructe de mare cu conținut scăzut de mercur pe săptămână. Dacă mâncați pește cu niveluri mai ridicate de mercur (cum ar fi peștele-spadă), mâncați mai puține porții de pește în acea săptămână pentru a vă echilibra organismul.

„Două până la trei porții de somon pe săptămână reprezintă o alegere excelentă pentru o dietă sănătoasă. Atâta timp cât nu sunt asociate alte fructe de mare”, ne sfătuiește Manaker. Tonul este puțin mai dificil de gestionat. „Conservele de ton skipjack şi ton bucăți pot fi savurate de două ori pe săptămână. Dar conservele de ton albacore ar trebui consumate de mai puține ori”, mai spune ea. Aceste porții sugerate presupun, de asemenea, că nu se pot savura alte fructe de mare în acea săptămână.

Te-ar putea interesa și