Hrană pentru creier. Există o legătură directă între dietă şi sănătatea mentală, ce alimente să consumăm pentru a preveni depresia, boala secolului XXI

Legătură directă între dietă şi sănătatea mentală
Legătură directă între dietă şi sănătatea mentală

O recenzie publicată în revista European Neuropsychopharmacology arată că dieta unei persoane poate îmbunătăți sau agrava sănătatea sa mentală, în funcție de calitatea alimentelor pe care le consumă. Cercetătorii europeni au ajuns la această concluzie după ce au analizat o serie de studii anterioare, care au examinat potențiala legătură dintre nutriție și sănătatea mentală.

Astfel, cercetătorii au găsit dovezi concrete că dieta mediteraneană, care este o dietă bogată în fructe, legume și ulei de măsline, exercită un efect protector împotriva depresiei. Alte studii sugerează, de asemenea, că urmarea unei diete Keto, bogată în grăsimi și săracă în carbohidrați, ar putea reduce frecvența convulsiilor la copiii cu epilepsie.

Pe de altă parte, o dietă slabă este asociată cu tulburări ale dispozițiilor, cum ar fi depresia și tulburarea bipolară. În același timp, deficiența vitaminei B12 a fost legată de oboseală, probleme de memorie și dezvoltarea depresiei și, potrivit analizei, administrarea suplimentară a vitaminei B12 ar putea îmbunătăți sănătatea mintală a persoanelor care au acest deficit.

Mai mult, câteva studii au constatat că, printre altele consumul de zahăr alb rafinat în timpul sarcinilor ar putea crește riscul copiilor de la dezvolta tulburările de tip deficit de atenție şi hiperactivitate, așa-numitul sindrom ADHD. Consumul de fructe și legume proaspete, pe de altă parte, ar putea proteja copiii de aceste tulburări.

Cercetătorii au ajuns la concluzia că, deși legătura dintre sănătatea mentală și anumite alimente este relativ slabă, există dovezi adecvate care să susțină o asociere directă între dieta generală a unei persoane și sănătatea sa mentală.

Cum afectează dietele sănătatea mentală

Ceea ce mănânci afectează modul în care te simți, deoarece sănătatea ta mentală și digestivă sunt strâns legate una de alta. Trebuie amintit în acest sens că 95% din serotonină – un neurotransmițător care joacă un rol în medierea stării de spirit – este produs în tractul digestiv, care este căptușit cu milioane de neuroni.

Bacteriile intestinale bune influențează funcțiile acestor neuroni, precum și producția de serotonină și alți neurotransmițători. Sunt considerate bacterii bune, deoarece joacă un rol important în sănătatea ta. Pentru început, ele îți protejează mucoasa intestinală, reduc inflamația și îmbunătățesc absoarbția în corp a nutrienților din alimente. În plus, ele activează și căile neuronale care fac legătura directă între intestin și creier.

Având în vedere rolul sistemului digestiv în sănătatea mentală, nu ar trebui să fie o surpriză că dieta îți influențază starea de spirit. Într-adevăr, studiile arată că persoanele care urmează dieta mediteraneană și alte diete „tradiționale” au un risc cu până la 35% mai mic de a dezvolta depresie decât cele care urmează o dietă tipică occidentală.

Cercetătorii atribuie această diferență faptului că dietele tradiționale includ mai multe legume, fructe, cereale și fructe de mare și doar cantități modeste de carne slabă și lactate. Dietele tradiționale sunt, de asemenea, lipsite de alimente procesate și zaharuri rafinate, care sunt elemente esențiale ale unei diete occidentale. În plus, multe dintre alimentele neprelucrate din dietele tradiționale sunt fermentate, ceea ce înseamnă că sunt bogate în microorganisme benefice vii, numite probiotice.

Cele mai bune alimente pentru creier care îmbunătățesc sănătatea mintală

  • Peștele gras – Somonul, macroul și sardinele sunt bogate în acizi grași omega-3. Studiile sugerează că un deficit de omega-3 poate crește riscul de a dezvolta depresie;
  • Alimente probiotice – Vorbim aici de alimentele fermentate, precum iaurt, kefir, lapte bătut, dar şi de altele cum ar fi varza murată sau castreveții murați, care contin probiotice şi au grijă de sănătatea intestinului;
  • Cereale integrale – Cerealele integrale sunt surse excelente de vitamine B, cum ar fi vitamina B12 , care este importantă pentru sănătatea creierului;
  • Verdețuri cu frunze – Legumele cu frunze verzi, cum ar fi spanacul, sunt pline de folat, o altă vitamină B. Cercetările arată că persoanele cu depresie tind să aibă un nivel scăzut de folat.

Astfel, dieta îți poate îmbunătăți sănătatea mentală sau poate crește riscul de tulburări mentale, depinde numai de de tine ce alegi să mănânci.

Te-ar putea interesa și