Caută
Close this search box.

Vulcani care pot destabiliza Europa în 2023. La ce trebuie să ne așteptăm

Vulcani care pot destabiliza Europa în 2023. La ce trebuie să ne așteptăm/ BBC

Seria de erupții vulcanice are loc într-o măsură destul de des întâlnită, acestea ajungând până și în Europa.

Unele dintre aceste erupții pot duce la o serie de inconveniente. Avem ca și exemplu erupția vulcanică din Islanda, cea care a creat un obstacol destul de mare în calea participanților la traficul rutier. Nu doar această întâmplare nefericită, ci seria întreagă de întâmplări ne arată că, acumulările de magmă ar putea fi unul dintre principalii factori ai acestei probleme.

Care este procedura de măsurare a pericolului unui vulcan?

Gradul de periculozitate în ceea ce privește existența unui vulcan depinde de un număr destul de ridicat de factori, de la tipul și mărimea acestuia, chiar și până la frecvența erupțiilor și în ce măsură este apropiată sau nu de localități.

O măsură foarte des utilizată, la care apelează cercetătorii este Indicele Explozivității Vulcanice (Volcanic Explosivity Index, VEI), care are rolul de a clasifica erupțiile pe o scară de la 1 la 8, mai exact, după cantitatea de material vulcanic eliminat în atmosferă, înălțimea de la care acesta este propulsat, dar și intervalul duratei unei erupții, potrivit Mindcraft.

Citește și: Dorința prințului Louis după fiecare zi de școală. Ce îi cere puștiul lui Kate Middleton

Acei vulcani care ajung la erupții de 8 pe scara VEI sunt considerați ca fiind o parte a supervulcanilor, precum Yellowstone. Acest tip de evenimente au un impact major asupra regiunilor în care se află vulcanul. Oricum, astfel de erupții sunt destul de rare, având ca estimare un interval de 50.000 de ani.

Vezuviul, un pericol de temut

Vezuviul este recunoscut pentru erupția din anul ’79 care a dus la distrugerea orașului roman Pompeii și a altor câtorva localități prezente în zona respectivă. Acesta a ucis zeci de oameni. De atunci și până acum, au fost momente mai puțin întâlnite de activitate. Acest vulcan a erupt de câteva ori în mod violent în ultimul secol. În anul 1906, acesta a  dus la mutarea Jocurilor Olimpice de Vară, care ar fi trebuit să se desfășoare în Roma. Ultima dată când acesta a erupt, a fost în anul 1944. Atunci a distrus o serie de localități.

Acum, vulcanul a devenit foarte calm, însă, nu se știe cu exactitate când va erupe din nou. Vezuviul are un număr de 42 de ori de erupții la activ, de la distrugerea orașului Pompeii și până acum, potrivit Mindcraft.

Amalgamul de tsunamiuri din Cumbre Vieja

O mare majoritate a geologilor, care au studiat erupția lui Cumbre Vieja din La Palma au avut un răspuns pozitiv. Scenariul întunecat este pe moment de departe de a se apropia de noi. Și nu doar pentru că acest vulcan ar putea erupe cu o forță extrem de violentă, dar și pentru că, cele șapte erupții cunoscute nu au avut magnitudini extrem de spectaculoase. Totuși, un eveniment remarcabil, petrecut în anul 1949, a dus la apariția unei fisuri în vulcan, fapt ce ar putea duce la o prăbușire a acestui munte. Aceste tsunamiuri masive s-ar putea lovi de coastele Europei de Vest, Africii de Vest, dar și a Americii de Nord, potrivit Mindcraft.

Citește și: De ce Rusia nu a fost niciodată pe Lună. Nici un anunț oficial despre misiunea secretă nu a fost făcut vreodată

Katla, vulcanul cu puterea de a distruge spațiul aerian

Erupțiile marcate de anul 2010 ale vulcanului Eyjafjallajökull din sudul Islandei au încurcat continuu traficul aerian din Europa, timp de foarte multe săptămâni la rând. Cauza acestei  perturbări a fost prezența cenușii vulcanice, care avea o propulsie de la câțiva kilometri distanță, fiind apoi purtată de curenții din aer. În anul 2018, avem ca și cercetare a unei echipe islandezo-britanice de geologi, care au înaintat un proces de măsurare a cantității de dioxid de carbon, parte a vulcanului, dar și cantități ridicate de metan și hidrogen sulfurat, toate acestea reprezentând o acumulare de magmă, potrivit Mindcraft.

Citește și: Descoperirea șocantă făcută de un cuplu în propria casă. Fostul proprietar le-a lăsat un bilet din 1970 care arăta prețul real al casei

Ca și situație, o nouă erupție ar duce la probleme cu traficul aerian, ca și cel din 2010. Ar putea să pară totul minor, pentru că, experții declară că, evenimentul din 1918 a implicat de zece ori mai multă cantitate de magmă, deci, o mai mare cantitate de cenușă ridicată la altitudinile cerului. Mai mult, această cenușă a vulcanului este fină, cu particule respirabile și toxice, ceea ce duce și la procesul de poluare a ambientului cu particule aflate în suspensie.

Te-ar putea interesa și